18 sep. 2012

Va i helvete har dom för sig inne i banken efter ett?

Jag kom att tänka på "Va i helvete har dom för sig inne i banken efter tre?" från AB Svenska Ords Lådan 1968 när jag i veckan fick ett ärende till banken. Fast jag vill ändra till "Va i helvete har dom för sig inne i banken efter ett?".
Man får ju medge att förutsättningarna för bankerna har förändrats sedan 1968 nu när bankböcker bara går att hitta på antikvariat. Vi gör huvuddelen av våra bankärenden hemma i TV-soffan med hjälp av vår iPad eller möjligen en LapTop. Men det finns tillfällen då man måste gå till ett bakkontor. Detta hände mig då jag var i behov av lite utländsk valuta. Jag visste sedan tidigare att mitt lokala bankkontor i byn inte har någon utländsk valuta längre utan jag begav mig till grannbyn. Där bor ca 200 personer mer och man har ett Systembolag, så detta bankkontor har också utländska pengar. Jag kom fram i god tid före tre och ser på dörren att banken är öppen alla dagar till tre, precis som 1968. Men efter att passerat ytterdörren når jag dörr två som är låst. En liten skylt med en pil uppmanar mig att trycka på ringklockan. Nu förväntar man sig ett litet klick och att dörren ska gå att öppna, men så fungerar det inte i grannbyn. Efter ett kort ögonblick kom en bankman och öppnade dörren och jag kliver in i en helt tom banklokal. Bankmannen frågar vänligt vad han kan hjälpa mig med. Jag framför mitt ärende, att jag vill växla till mig lite dansk valuta. Hans från början leende ansikte förvandlas snabbt till ett mer bekymmersamt uttryck och han svarar - "Kassan stängde klockan ett men jag ska se om jag kan hjälpa dig."
Det kändes lite ödsligt i banken, jag såg gardinen som var neddragen framför kassan och förutan bankmannen som öppnat för mig kunde jag ana att det satt någon mer i ett rum vid sidan om. Min bankman gick in till sin kollega och frågade hur han kunde hjälpa mig och kom sedan tillbaka och visade mig in på sitt kontor. Han knappade frenetiskt på sitt tangentbord och bad om min legitimation. Några minuter sedan såg han lite uppgiven ut och sa att han skulle pröva på dator ute i kassan. Nu var denna dator avstängd och vi vet ju alla vilken tid det kan ta att starta upp en dator så han bytte snabbt över till en tredje dator som stod strax intill. Bankmannen insåg att det kommer att ta tid så han bad mig vänligt att sitta ner och läsa en tidning medan jag väntar. Denna dag var jag ledig och kände ingen stress så jag satte mig i en soffa och bläddrade lite förstrött i Dagens Industri. Plötsligt, efter kanske tre minuter, kallar bankmannen på mig att nu behövdes bara min underskrift så skulle allt vara klart. Jag skrev på och fick mina trehundra danska kronor och med ett lätt leende gick jag ut från bankkontoret.
Man kan ju fråga sig vad denna transaktion kostade banken. Det tog minst 15 minuter för att få ut 300 danska kronor men jämfört med att ha en person i kassan fram till klockan tre så kanske det ändå blev en bra affär för banken.

Posted via email from BuddyMaster's posterous